Mencari Penyembuhan TMJ

Mencari Penyembuhan TMJ

Jika anda sering mengalami sakit-sakit pada anda kepala, muka, leher, dan bahu atau jika anda mendengar bermunculan atau klik bunyi dalam rahang anda atau jika anda mendapati sukar untuk membuka dan menutup mulut anda, ia adalah berkemungkinan bahawa anda mengalami temporomandibular gangguan bersama atau TMJ. TMJ boleh menyebabkan anda kesakitan dan sesiapa sahaja tanpa mengira usia boleh terjejas oleh penyakit ini menyakitkan. Walaupun tidak ada ubat TMJ terbukti tunggal, terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu meringankan gejala keadaan ini menyakitkan. Dan lebih kerap daripada tidak, anda tidak perlu menghabiskan banyak pada ini penawar alternatif.

Ramai pakar perubatan percaya bahawa cara terbaik untuk menyembuhkan TMJ adalah melalui mengambil langkah-langkah pencegahan. Salah satu cara untuk menjaga anda daripada mengalami gangguan TMJ adalah melalui menjaga diri dari overusing rahang anda. Ini jenis penawar TMJ bermakna bahawa anda akan perlu untuk menjadi terlalu memilih sedikit dengan jenis makanan yang anda makan. Elakkan makan makanan yang keras yang boleh ketegangan sendi rahang anda. Ia juga akan membantu untuk makan daging menggigit bersaiz supaya anda tidak akan menekankan rahangmu terlalu banyak.

Penawar TMJ juga boleh datang dalam bentuk latihan yang boleh anda lakukan bila-bila masa, di mana sahaja (atau selagi anda mempunyai ruang yang cukup di mana anda boleh selesa). Senaman ini melibatkan regangan bahu dan leher anda untuk mengurangkan kesakitan dan ketegangan anda rasa. Anda juga boleh mengamalkan membuka dan menutup mulut anda perlahan-lahan dan dengan betul. Ini boleh membantu mengurangkan ketegangan yang anda rasa di dalam mulut, kepala, leher, dan beberapa tempat lain di bahagian atas badan anda.

Mengekalkan postur yang baik juga memainkan peranan yang penting dalam memastikan gangguan TMJ di teluk. Cuba untuk berdiri sama tinggi dan mengekalkan postur yang baik pada setiap masa. Berbuat demikian boleh membantu rahang anda untuk duduk dengan betul, mengurangkan peluang yang anda akan mengalami sendi rahang pedih. Jika anda perlu duduk untuk masa yang lama, cuba untuk berdiri atau bergerak leher anda sekali-sekala. Jika anda memegang leher anda dalam satu kedudukan terlalu lama, anda boleh dengan mudah memburukkan lagi kesakitan pada sendi rahang anda.

Jika anda telah disahkan menghidap TMJ, ia mungkin bahawa doktor akan mengesyorkan penggunaan penenang otot sebagai ubat TMJ. Di kaunter ubat penahan sakit seperti ibuprofen boleh membantu melegakan kesakitan yang anda rasa. Pada masa yang lain, doktor, doktor gigi, atau ENT juga mungkin mengesyorkan penggunaan pengawal mulut atau orthotics intra-oral. An orthic intra-oral adalah anduh mulut sementara yang membantu dalam menyusun semula rahang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar