Perubatan Botani Untuk kegatalan kulit

Perubatan Botani Untuk kegatalan kulit

Kulit adalah organ yang luar biasa. Bukan sahaja ia organ terbesar dalam badan, ia adalah pertahanan pertama yang fisiologi dalaman kita ada terhadap dunia luar. Ia juga adalah organ detoksifikasi utama kami dan juga boleh menjadi petunjuk yang baik apabila ada masalah di tempat lain dalam badan kita. Apabila ada masalah dengan satu atau lebih organ detoksifikasi kami, seperti kolon kita atau hati kita sebagai contoh, sering kali kulit kita akan mula menunjukkan tanda-tanda masalah asas. Sebagai contoh, perokok biasanya mempunyai kulit yang sihat mencari, mereka yang mempunyai masalah hati penyakit kuning, atau seseorang yang mempunyai alahan akan keluar dalam sarang hanya untuk menamakan beberapa.

Ekzema adalah salah satu masalah kulit yang paling biasa. Ia boleh didiagnosis pada semua orang dari bayi kepada orang tua dan dalam kedua-dua jantina juga. Walaupun keadaan ini boleh mengambil pelbagai bentuk bergantung kepada pesakit individu dan tahap mereka sendiri kesihatan terdapat beberapa ciri-ciri yang lebih biasa daripada yang lain. Kebanyakan pesakit melaporkan paling biasa campuran kekeringan, gatal-gatal, keretakan dan letusan blistery bahawa walaupun tidak mengancam nyawa sudah tentu boleh menjadi tidak selesa, terutamanya bagi kanak-kanak.

Walaupun ramai orang mengalami ekzema selama bertahun-tahun tanpa banyak bantuan, rawatan dan juga penawar boleh dilakukan dengan sokongan pemakanan dan dengan perubatan herba.

Terdapat banyak pilihan yang baik dalam rawatan perubatan herba untuk ekzema, ada yang sangat jelas dan ada yang tidak berkenaan.

Yang pertama ialah Evening Primrose. Tumbuhan ini adalah ahli keluarga asli Amerika perubatan botani. Ia menyediakan asid lemak perlu dan GLA untuk integriti sel. Ia membantu untuk memperbaiki kulit kesihatan secara keseluruhan dan rupa dan boleh digunakan secara dalaman dan luaran. Ia telah terbukti berkesan bukan sahaja untuk menangis ekzema tetapi juga untuk tindak balas alergi kulit dan dermatitis atopik, ia membantu untuk memperbaiki gejala yang membakar, gatal-gatal, kekeringan, kemerahan dan bengkak. Nota-hati bagaimanapun, primrose tidak sesuai untuk digunakan dalam wanita hamil atau mereka yang mengambil ubat untuk skizofrenia, kerana terdapat risiko penyitaan.

Gotu Kola juga satu lagi tumbuhan yang mempunyai pelbagai masalah kulit ia boleh digunakan untuk merawat. Ia digunakan dalam perubatan Aryvedic dan tumbuh di kawasan paya di rantau itu. Ia digunakan untuk merawat kulit atau ruam bersisik tebal, adalah berguna dalam merawat ekzema bukan sahaja, tetapi juga gatal-gatal umum, lupus herpes dan jerawat hanya untuk menamakan beberapa. Ia juga dilaporkan untuk mengurangkan tisu parut, meningkatkan pembentukan tisu penghubung, dan mengurangkan selulit.

Hanya ingat untuk sentiasa menggunakan pertimbangan yang baik. Sentiasa berunding dengan pakar herba berlesen atau doktor untuk diagnosis yang betul, jangan cuba diri mendiagnosis apa-apa syarat. Sentiasa peka dengan sebarang alahan yang anda mungkin ada, anda tidak mahu menggunakan apa-apa yang mungkin memburukkan lagi keadaan. Jangan sekali-kali mengambil lebih daripada dos yang disyorkan tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor anda, beberapa herba dan tumbuh-tumbuhan boleh menjadi toksik jika diambil alih dos yang disyorkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar